Når man er i reklamebranchen oplever man meget ofte, at mange mennesker har en temmelig urealistisk holdning til, hvad det rent faktisk koster at gennemføre et reklamefremstød. Det gælder selvfølgelig ikke store firmaer, der har prøvet det før, men mange små virksomheder typisk indenfor de forskellige håndværksfag får sig en gevaldig overraskelse over, hvad det koster at få udbredt kendskabet til deres virksomhed.
Sådan et eksempel oplevede jeg for nylig, da en yngre kvinde en dag kom ind i mit lille reklamebureau for at snakke om markedsføring af den frisørsalon, hun for ret nylig har etableret. Hun har her et par år efter at have gennemført sin uddannelse nedsat sig som frisør på Nørrebro, hvor hun har lejet sig ind i nogle ret små forretningslokaler, fortalte hun.
Hendes ærinde hos mig var at forhøre sig om, hvordan hun bedst får markedsført sin nye forretning, for hun var meget opmærksom på, at det selvfølgelig havde været meget nemmere, hvis hun havde overtaget en bestående salon, hvor der som regel følger en fast kundekreds med.
Hun fortalte, at hun havde fået sin uddannelse hos en frisør på Frederiksberg, og den salon havde hun faktisk været meget glad for at arbejde i, men hendes mangeårige drøm om at blive selvstændig trængte sig mere og mere på, så for nylig havde hun besluttet at tage springet, da hun tilfældigt faldt over de lokaler, hun nu havde lejet til en ganske fornuftig husleje.
Indtil videre har hun først og fremmest beskæftiget sig med dameklip, men hendes vision var bestemt, at hun på et senere tidspunkt kunne ansætte en frisør mere eller eventuelt gå i partnerskab med en anden frisør, så forretningen også kan tilbyde herreklip. Det ville hun ikke selv binde an med, for i sin elevtid havde hun udelukkende beskæftiget sig med kvindelige kunder.
Vi fik os en snak om, hvordan hun bedst kunne udbrede kendskabet til den nye salon i det nærområde, hvor den er placeret, og her var det, at jeg blev noget overrasket over hendes totale mangel på viden om, hvad det vil koste, hvis hun skal have indrykket annoncer i de lokale ugeaviser. Hun skulle da vide, at der findes et godt sted for frisører og skønhedsklinikker: http://xiix.dk/
Så på et tidspunkt var jeg nødt til at spørge hende, hvad hun havde forventet at satse på markedsføringen, og da hun lidt spagt svarede, at hun vist ikke kunne tillade sig at bruge mere end et par tusinde kroner, var jeg klar over, at vi skulle gå en helt anden vej end annoncering i aviser eller andre steder.
Derfor foreslog jeg hende, at vi sammen udarbejdede en ganske simpel flyer, som hun kunne hænge op de steder, hvor hun kunne komme til det. Det kunne for eksempel være i et par lokale supermarkeder, som ofte har en opslagstavle til den slags. Hun kunne så også markedsføre seneste skud på stammen af produkter samtidig: http://hairlab.dk/keratin-behandling/
Så jeg udarbejdede et udkast på min computer, og vi var enige om, at overskriften skulle være ”billig frisør”, for det var netop hendes koncept, at salonen skal oparbejde en kundekreds ved at være meget konkurrencedygtig på prisen. Hun var meget sympatisk, så nu håber jeg, det lykkes for hende.
Seneste kommentarer