Hvilken bil?

Dybest set måtte jeg give min kone ret, da hun foreslog, at vores næste bil skal være en stationcar. Sagen er, at vi for et par år siden valgte at anskaffe os en hund, og gennem længere tid har jeg tilgodeset vores firebenede ven ved at lufte ham i en hundeskov her i nærheden. Der kan han få lov at løbe rundt uden snor på, og langt de fleste dage møder han andre hunde, som han hygger sig vældig godt sammen med.

Men det har den ulempe, at han ofte bliver temmelig snavset, hvis det har regnet for nylig, og når vi så kører hjem igen, går det ud over stoffet på bilens sæder, for det er umuligt at gøre ham bare nogenlunde ren, inden han kommer ind i bilen.

Derfor har jeg brugt mange timer på at støvsuge bilens sæder for det sand, han uvægerligt slæber med ind, når han har været i hundeskoven. Så hvis vi skifter bilen ud med en stationcar, kan jeg jo have hunden omme i bagagerummet, så sæderne i kabinen ikke bliver svinet til.

Men ret beset er vores hund også den eneste grund til, at vi kan finde på at vælge en stationcar, for der er ikke andre sammenhænge, der gør, at vi har brug for den ekstra bagageplads, man får i en stationcar. Og prismæssigt må jeg jo også erkende, at en stationcar normalt er noget dyrere end den tilsvarende sedan eller hatchback.

Til gengæld kører vi ikke ret mange længere ture, så det vil ikke betyde noget for os at gå en klasse ned i størrelse, for den lidt ringere komfort, man må se i øjnene ved at gå ned i størrelse, kan ret beset ikke være noget problem for os på de forholdsvis korte ture, vi kører i det daglige.

Så nu er jeg gået i gang med at skyde mig ind på, hvilken bilmodel vi skal satse på, når vi indenfor de nærmeste måneder skal have skiftet væres nuværende bil ud med en ny. Vi har i mange år haft det sådan, at vi foretrækker at købe fabriksnye biler, for jeg mener egentlig ikke, at det er dyrere i længden, når man beholder sin bil i cirka fem år, som vi har for vane. Og jeg får masser af inspiration om biler her: http://www.bilgalleri.dk/

 

Som regel løber man ikke ind i større og økonomisk belastende reparationer på den måde, hvis man bare sørger for at passe bilen med de foreskrevne serviceeftersyn. Og det er jo også sådan, at en forholdsvis ny bilmodel har et lavere brændstofforbrug, end hvis man for eksempel kører i en bil, der er 15-20 år gammel.

Jeg er begyndt at læse specifikationer på de modeller, der kan være aktuelle for os, og jeg er faktisk overrasket over, hvor meget lavere det nominelle brændstofforbrug er på de helt nye biler, når man sammenligner med vores nuværende, der trods alt ikke er mere end cirka fem år gammel.

Jeg synes, det er spændende at skulle vælge en ny bil, men endnu har jeg ikke lagt mig fast på en konkret model.

Disclaimer

Skriv et svar

Your email address will not be published.