Udstødning og tuning

Hør lige her, sagde jeg til de fem unge fyre, der var kommet ind på mit kontor for at fortælle om et stort ønske, de har. Jeg vil godt hjælpe jer, men jeg er nødt til at stille en enkelt betingelse, nemlig at I holder jer selv og jeres biler væk fra de ulovlige aftener med gaderace, som vi her i byen er plaget noget af oppe i industrikvarteret.

Jeg tror faktisk, de var lidt skuffede over min betingelse, men som lærer på vores tekniske skole, hvor jeg underviser kommende automekanikere, kan jeg ikke indirekte medvirke til noget ulovligt, som den slags gaderace jo er.

De unge fyre havde henvendt sig til mig, fordi de gerne ville have nogle gode råd om, hvordan de får deres biler shinet op med både flere hestekræfter, smart udseende og smart lyd. Og de ville også gerne have lov til at bruge skolens værksted udenfor skoletiden, så de kan arbejde på deres biler. Det sidste er der ingen problemer med, for det har vi altid givet lov til.

Jeg besluttede mig for at hjælpe knægtene, som jeg faktisk godt kan lide, og vi aftalte at mødes samme aften på værkstedet. Det, de var mest interesseret i, var chiptuning, fordi det alt andet lige nok er den billigste måde at hente flere hestekræfter ud af en motor. Jeg forklarede dem lidt om, hvordan den slags gennemføres, og jeg tilbød dem at hjælpe med valg af og indkøb af den rigtige chips.

Nemmest er det med de biler, der er født med turbo, for i dem handler det først og fremmest om at øge turbotrykket, som jo netop er reguleret af en chip. Men man skal også være varsom, belærte jeg de unge mennesker om, for et højere turbotryk belaster helt naturligt motoren mere, end fabrikanten har tænkt sig.

En af drengene fortalte, at hans onkel er forhandler af Autogauge ure, så han kunne skaffe ladetryksmålere til indkøbspris, og det er bestemt noget, jeg vil anbefale i forbindelse med at øge turbotrykket.

Knægtene snakke også meget om sports udstødning, for i den alder går de meget op i, at det skal kunne høres, når de kommer kørende. Så jeg var nødt til at fortælle dem, at der altså er lovbestemte grænser for, hvor mange decibel en bil må smide ud i luften, så de skal være opmærksomme på, at lydniveauet fra udstødningen ikke kommer over den tilladte grænse.

Og her på den første aften, hvor jeg stillede min ekspertise til rådighed for de kommende mekanikere, kunne jeg ikke dy mig for at ride en af mine kæpheste, så jeg understregede overfor drengene, at de i forbindelse med enhver form for tuning af bilernes motorer er nødt til at interessere sig for en ordentligt smøring af motoren.

Der er intet i denne verden, der i tidens løb har ødelagt flere motorer end gammel og forurenet motorolie, belærte jeg dem om. Det er trist, når folk bruge tusindvis af kroner på en tuning, og så sparer de en udskiftning af olien væk.

Disclaimer

Skriv et svar

Your email address will not be published.