Hvis man bare kan sælge nok af dem, så betyder det ikke så meget, at fortjenesten på hver enkelt er lille. Det var den filosofi, min gode kammerat Peter, lagde for dagen, da han for et par år siden valgte at blive selvstændig og åbne en specialforretning med blækpatroner til så godt som alle typer af printere.
En god handelsuddannelse
Peter har en handelsuddannelse, og der lå et grundigt forarbejde bag hans beslutning om at blive selvstændig forretningsdrivende. Han havde som så mange andre flere gang undret sig over, at blækpatroner er så dyre, når man skal have skiftet dem i sin printer. Derfor satte han sig for at undersøge, om det er i detailleddet, at der tjenes gode penge på dem, eller om de rent faktisk er ret dyre at få produceret.
Hans undersøgelser mundede ud i, at det nok ikke er nogen specielt stor fortjeneste, detailleddet har på salget af printerpatroner, for de er rent faktisk temmelig dyre at producere, fordi der kræves en fantastisk stor præcision i fremstillingen af de små ventiler, der skal lukke blækket ud i den korrekte mængde.
Alligevel valgte Peter at gå videre med sine planer, for han regnede på tallene og fandt frem til, at han kunne klare sig med en langt mindre fortjeneste end andre detailbutikker, hvis han til gengæld kunne lokke tilstrækkeligt med kunder til.
Jeg kan huske, at jeg den gang nævnte for ham, at der jo også sælges mange billige blækpatroner i diverse webshops, og det gør jo ikke ligefrem konkurrencesituationen bedre for en nystartet butik. Men Peter var ikke sådan at snakke fra projektet, for han havde allerede planlagt, at han ved siden af den fysiske butik også ville have en webshop med de samme varer.
Store indkøb = Lave priser
Det vil jo betyde, forklarede han, at jeg kan købe ind i langt større partier, og det har jeg fundet ud af vil gøre en hel del ved min indkøbspris. Der er jo den fordel ved den her branche, at når man først har fået opbygget en kundekreds, kan man regne med en fast omsætning, for det er jo sådan, at folk hele tiden skal bruge blæk til printere. Det er jo ikke ligefrem en branche, hvor moden skifter, så man kan risikere at ryge bagud af dansen med sine varer. Jeg har en Brother, og netop toner til Brother har været de samme i årevis!
Og uanset digitalisering af dit og dat: Der er og vil altid være brug for kontorartikler!
Jeg gætter på, at det i høj grad var Peters grundige forarbejde, der var afgørende for, at det lykkedes ham at få en bank til at finansiere projektet. Han fandt nogle velegnede lokaler til den fysiske butik, hvor han slap for store udgifter til indretningen, fordi hans varesortiment jo ikke kræver ret meget andet end masser af hyldeplads.
Nu har Peter drevet sin forretning i to år, og vi i hans omgangskreds kan glæde os over, at han nu er begyndt at smile igen efter en meget hård start, hvor det kneb gevaldigt med indtjeningen. Men stille og roligt er kundekredsen vokset, så det hele nu løber fornuftigt rundt, og det er lykkedes for Peter at opbygge et image for god service og høj ekspertise.

Seneste kommentarer