Reklamebureau i Aarhus

For mig har det været en helt ny verden at komme ind i, efter at jeg for et lille halvt års tid siden fik et nyt job som privatsekretær for den ene af to ejere af et forholdsvis stort reklamebureau i Aarhus. Jeg har aldrig tidligere været i berøring med reklamebranchen, men det gør for så vidt ikke noget i forhold til mine opgaver, som udelukkende består i sekretærarbejde. Jeg har dog købt forskellige reklameydelser online tidligere – primært her.

Men jeg kan da mærke, at det er en spændende verden, og jeg får som tiden går mere og mere indsigt i de opgaver, som bureauet arbejder med. Selv er jeg sekretær for den af ejerne, som helt klart er den forretningsorienterede halvdel af ejerskabet, mens hans kompagnon er den kreative og kunstneriske type, som slet ikke gider sig beskæftige sig med noget så kedeligt som økonomi og administration.

Ham den kreative har sin egen privatsekretær, og hun er også selv kreativ og har i sin tid taget sin uddannelse i reklamebranchen, så hun kan fungere som en slags sparringspartner for sin chef. Oprindelig havde han sit eget lille bureau, idet han havde specialiseret sig i logo design i Aarhus, men på et tidspunkt voksede de administrative opgaver ham over hovedet, så han valgte at fusionere med min chef, der på det tidspunkt havde pæn succes med sit reklamebureau, som også havde haft masser at gøre med grafisk design.

Når vi har møder i bureauet, er det min faste opgave at lave referater fra møderne, og jeg må tilstå, at der fra tid til anden bruges sproglige vendinger, som jeg lige er nødt til at få en forklaring på, inden jeg skriver referatet, for mange af medarbejderne bruger termer, som jeg ikke helt forstår betydningen af, men det skal nu nok komme med tiden.

Et af de nyeste eksempler på min manglende viden stødte jeg på, da vi holdt møde i forgårs. De kreative medarbejdere kastede sig ud i en dybtgående diskussion af en ny opgave, bureauet har fået. Der skal nemlig udarbejdes en omfattende design manual til en af vores store kunder, som ønsker at forny det image, virksomheden i forvejen har i offentligheden.

Lige i starten spekulerede jeg lidt på, hvad begrebet design manual egentlig indebærer, men jeg fandt nu hurtigt ud af, at det handler om en række mindre detaljer, som skal spille sammen. For eksempel er det åbenbart ikke ligegyldigt, hvilken typografi man bruger sammen med en virksomheds logo, for de to elementer skal bakke hinanden op, så virksomheden får en helt unik visuel identitet.

For mig som forbruger har det aldrig faldet mig ind, at det har nogen betydning, hvilken typografi en given tekst er skrevet med, men snakken på mødet i forgårs gjorde mig bestemt klogere, for jeg skal da lige love for, at det var et spørgsmål, der kunne optage de kreative kolleger på bureauet.

Der var ikke umiddelbart enighed om valget af netop typografien, men jeg noterede mig da, at alle på det overordnede plan stilede i samme retning, så resultatet skal nok blive godt.

Disclaimer

Skriv et svar

Your email address will not be published.